Zanim pójdziemy dalej i dowiesz się, co musisz wiedzieć i na co zwrócić uwagę, przeprowadzając swój projekt self-publishingowy, zachęcam Cię do odpowiedzi na poniższe pytania. Już teraz możesz zacząć tworzyć wizję tego, co chcesz osiągnąć i tego, jak będzie wyglądać Twoja przygoda wydawnicza. Odpowiedzi te pomogą Ci też aktywnie szukać odpowiednich dla siebie narzędzi, gdy będziesz czytać kolejne przykazania Dekalogu self-publishera.
Pod pytaniami wypisałam wskazówki, z których możesz skorzystać, zastanawiając się nad swoimi odpowiedziami.
I. JAKA JEST MOJA MOTYWACJA DO NAPISANIA KSIĄŻKI?
Podpowiedź
Być może marzy Ci się wydanie własnej powieści, książki napisanej ze znajomymi, reportażu, tomiku poezji lub kolekcji wspomnień? Być może chcesz pomóc innym, przekazując im swoją wiedzę i doświadczenia lub przedstawić historię osoby lub zdarzenia, która zasługuje na uwagę szerszej publiczności? A może kierują Tobą pobudki bardziej zawodowe: chcesz zrobić kolejny krok na ścieżce swojej kariery (akademickiej, dziennikarskiej, biznesowej), ugruntować swoją pozycję eksperta w danej dziedzinie, stworzyć rzetelne i efektywne narzędzie do promocji swoich usług lub wprowadzić dodatkowy produkt na rynek?
Zaplanowanie całości Twojego projektu będzie w ogromnej mierze zależało od tego, jaka jest Twoja motywacja do skorzystania z dobrodziejstw self-publishingu.
II. CO CHCĘ OSIĄGNĄĆ, SAMODZIELNIE WYDAJĄC KSIĄŻKĘ?
Podpowiedź
W zależności od tego, jaki jest Twój cel w wydaniu książki, warto ułożyć dopasowaną do siebie strategię działania.
Jeśli Twoim celem jest zobaczyć swoją książkę w Empiku, skorzystasz z innych rozwiązań niż w przypadku, gdy książka ma Ci służyć głównie jako produkt, który sprzedajesz np. w trakcie swoich szkoleń. Jeśli masz już swoją społeczność, która chętnie kupi Twoją publikację, będziesz postępować inaczej niż osoba, która startuje od zera1.
Być może decydujesz się na self-publishing, żeby być lepiej wynagradzanym za swoją twórczość; być może dlatego, że chcesz wydać książki jedynie w małej ilości. Może któryś wydawca stwierdził, że piszesz o zbyt wąskiej dziedzinie lub że Twoja książka nie ma potencjału komercyjnego, ale Ty, znając daną niszę wiesz, że jest inaczej2. Być może książka ma Ci pomóc w rozwoju istniejącego już biznesu; może jesteś autorem, który po przygodach z dużymi wydawnictwami chce spróbować swoich sił na własny rachunek. A może chcesz wydać tłumaczenie zagranicznej książki, która Cię oczarowała, a którą nie są zainteresowani inni wydawcy?
III. NA JAKIM ETAPIE PROCESU SELF-PUBLISHINGOWEGO JESTEM?
Podpowiedź
Być może dopiero masz pomysł na książkę, może jesteś w trakcie pisania, może masz już gotowy tekst, może masz już wydrukowaną książkę – w zależności od Twojej odpowiedzi należy skupić się na właściwych działaniach.
IV. ILE CZASU MOGĘ POŚWIĘCIĆ NA MÓJ PROJEKT SELF-PUBLISHINGOWY?
Podpowiedź
W zależności od Twojego stylu życia i naturalnego stylu działania, rozpisz to sobie w ujęciu dziennym, tygodniowym lub miesięcznym. Dla lepszej struktury, jeśli takiej potrzebujesz, możesz wskazać też preferowaną porę dnia, czy miejsce pracy.
Zauważ, że pytam o to, ile czasu możesz poświęcić na swój projekt self-publishingowy, a nie na samo pisanie książki. Jeśli nie wiesz, na czym polega różnica, wróć do Przykazania #2.
V. JAKA WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI BĘDĄ MI POTRZEBNE, ŻEBY SPRAWNIE WYDAĆ I WYPROMOWAĆ SWOJĄ KSIĄŻKĘ?
Podpowiedź
Jako niezależny autor-wydawca musisz porządnie zadbać przynajmniej o następujące trzy obszary: kreację produktu, marketing i sprzedaż.
Czy masz na tych polach jakieś doświadczenia? Jeśli nie, czy masz się od kogo nauczyć? Z jakich produktów lub usług możesz skorzystać, żeby rozwinąć się w wymaganych przez self-publishing kierunkach?
VI. CO NA PEWNO BĘDĘ CHCIAŁ ODDELEGOWAĆ I CZY W OGÓLE?
Podpowiedź
Przy obecnym rozwoju narzędzi dostępnych w Internecie, autor jest w stanie zrobić samodzielnie tak naprawdę prawie wszystko, może poza wydrukowaniem swojej książki. Bardzo niskim lub zerowym kosztem możesz nauczyć się składać tekst w programach typu InStyle, robić grafiki w PhotoShopie, LightRoom czy w Canva, poczytać o zasadach interpunkcji i zrobić sobie własną korektę, założyć własny profil na FB, zrobić stronę na darmowym szablonie WordPressa itp.
Pytanie tylko: czy chcesz i czy masz na to czas?
Oraz: co będzie najkorzystniejsze w celu osiągnięcia zadowolenia czytelników oraz dla Twojego zadowolenia z przebiegu Twojej przygody z self-publishingiem?
Czekać Cię mogą między innymi:
- napisanie tekstu
- korekta tekstu
- redakcja tekstu
- skład tekstu
- zrobienie grafiki (okładka, materiały promocyjne)
- druk książki
- wydanie książki
- zbudowanie strony internetowej
- stworzenie tekstów sprzedażowych
- wypracowanie strategii marketingowej
- obecność w mediach społecznościowych (prowadzenie i aktualizowanie profili)
- PR i reklama
- sprzedaż
- organizacja spotkań autorskich
- księgowość
VII. Z CZYJEJ POMOCY MOGĘ SKORZYSTAĆ, BY USPRAWNIĆ CAŁY PROCES SELF-PUBLISHINGU?
Podpowiedź
Być może masz znajomych z doświadczeniem w branży wydawniczej lub marketingowej? Być może znasz dobrych grafików lub twórców stron internetowych, do których możesz się zwrócić z prośbą o pomoc? Być może są blogi lub portale, z których możesz zaczerpnąć konkretną wiedzę? Być może zdecydujesz się na współpracę z profesjonalistą, który ma doświadczenie w tym, co chcesz osiągnąć?
Daj sobie czas, by w jak największych szczegółach odpowiedzieć na powyższe pytania, a szanse na sukces Twojego projektu wzrosną kilkukrotnie.
- Tak, da się równocześnie pisać książkę i dopiero zaczynać budowę swojej potencjalnej bazy czytelników – dokładnie tak zrobiłam ja. ↩
- Znam taki przypadek i z ogromną radością obserwowałam jak autorka w pierwszych kilka miesięcy zarobiła na swojej książce ponad 10 000 zł bez wielkiej akcji promocyjnej. Ot, siła dobrze przeprowadzonego projektu i zbudowania zaangażowanej społeczności. ↩
One thought on “Odpowiesz na te siedem pytań”
Pingback: Jak sfinansować druk mojej książki? - Przedsiębiorczy Autor